måndag 20 augusti 2012

Good to know



Min snälla Pappa körde mig ut till Väla centrum innan idag, precis bredvid köpcentrumet ligger djurbutiken Grizzly, som jag skrev härrom dagen så är det dags att köpa mat åt tösen så jag tänkte att jag kunde passa på när jag ändå hade Pappa med mig som körde!
Sagt och gjort , jag inhandlade en säck foder åt Iris och på samma gång passade jag på att köpa en Y-sele till henne , som jag skrev om härrom dagen!
Selen sitter jätte bra, eftersom jag var lite osäker på hur selen ska sitta över bröstkorgen så bad jag en av tjejerna som jobbar där att hjälpa mig, Strl 90 fick de bli och som sagt, den sitter jätte bra.
Det knasiga med Hurttas selar är att det är väldigt stor skillnad på storlekarna, strl 100 hade varit alldeles för stor!

Jag tror denna selen är bättre för Iris när vi cyklar också eftersom den inte går under armhålorna på samma sätt!

.

Nu till något helt annat.
Varje dag ser jag folk som låter sina hundar sitta i bilen utanför affären, jobbet.. etc, som tur är har dem alla haft något fönster/lucka öppen.
MEN, det är otroligt varmt ute och när ac'n stängs av så blir bilen en dödsfälla för en hund.

En hund som gick en tid på hunddagiset , som jag var delägare av, lämnades till döden i en bil en varm sommar dag för två år sedan, hussen var borta en timme och hunden dog.
Det är hemskt, vidrigt och fullkomligt oförlåtligt att göra på det viset, det var inte av en vilja att låta hunden dö som det hände, men det ska vara en självklarhet att man inte gör så, jag skulle aldrig kunna lämna Iris själv i en bil vare sig fönster var öppna eller inte - för jag litar inte på människor runt om kring.
Men det är av vanligt vett man förstår att man inte kan lämna en hund i bilen mitt i sommaren utan någon form utav svalka!

Jag tänkte att det kan vara ganska intressant att läsa regler som gäller för hundägare/hundar!

Så här kommer lite länkar till viktig information!

http://www.skk.se/hundagande/lagar-och-regler/

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hundarochkatter.4.207049b811dd8a513dc8000413.html

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hundarochkatter/skotselochtillsyn/saskoterdudinhund.4.207049b811dd8a513dc80001977.html




Ha en bra kväll
/ Iris och Mickys

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar