fredag 3 augusti 2012

Miljöträning

( bilden var min header till min privata blogg för något år sedan, hon är ca 4 månader där)

Idag tränade vi miljöträning, Iris fick hänga på ner till Centralstationen här för att möta upp vår vän Carro, vi gick även en omväg till bussen genom stan för att hon skulle få lite utmaning.
Iris är jätte duktig, men vi är sällan nere i stan och därför blir det en ansträngande övning för Iris, mycket intryck och så.
Men jag ska försöka att en gång i veckan åka ner till stan med Iris och sätta oss och bara titta på människorna.
När Carro skulle hem så passade vi på att följa med ner till stan igen, denna gången blev Iris mycket mer stirrig och stressad men troligen också för att det var så mycket att hålla reda på.

Vi passade på att gå upp om Pappa och hälsa på en stund, Iris kunde inte riktigt koppla av för det är liksom inte " hemma " för henne även om där är tryggt och hon följer varje steg jag tar.
Nu ligger hon här i soffan hos mig och sover som en stock, dagens träning är bra för henne då hon kräver stor mängd mental träning för att bli trött, det är bara att fortsätta träna.

Något Iris är jätte duktig på ( hon är duktig på allt) är att åka buss, hon lägger sig intill mig sen ligger hon där hela resan.
Jag började åka buss med Iris i princip varje dag från de att hon var nio veckor, eftersom vi jobbade på hunddagis så blev det mycket pendlande fram och tillbaka.
Det har gynnat henne väldigt mycket och på bussen känner hon sig lugn och trygg.

En annan stressfaktor nere på stan är att allt ligger så nära havet och som den badanka hon är känner hon doften på 100 meters avstånd, hon vill verkligen bada men när hon inte får blir hon stressad av doften och för att hon inte kan se havet.

Det har varit en nyttig dag och snart ska vi gå och lägga oss, jag är mer ett nattdjur än vad Iris är så för hennes del kunde vi lagt oss för länge sedan:)

God natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar