onsdag 1 augusti 2012

Saker att tänka på!



Det är rätt komiskt att mitt hund intresse växer ännu, egentligen inte så mycket för raser, mer för hundens beteende och kommunikation mellan hund och människa.
Jag är nog inte den bästa att komma till när man ska skaffa hund för jag har otroligt hårda åsikter,  en "arbetsskada" som jag brukar säga, när man jobbat på hunddagis möter man de människor som absolut inte borde ha hund , men självklart mååånga som gör sig utmärkt som hundägare!
Men i varje fall.

Jag tänkte dra upp några viktiga punkter när det handlar om att skaffa hundar, många åsikter jag har är mina egna som jag skapat genom åren men också generella , typ som vad som står i lagen och även vad många kända hundpersoner säger och vad jag lärt mig av kompisar med stor kunskap inom hund.

I varje fall.

Innan man skaffar hund så är det mycket förberedelse som krävs, mer än man kanske tror.
Jag har hela mitt liv bara haft blandraser men det har varit familjehundar , alltså inte hundar jag själv valt ut, inget ont mot dem för både Max och Bonzo har varit underbara men inte haft ett speciellt långt liv någon av dem.
Jag rekommenderar verkligen att man skaffar en renrasig hund från en ordentlig kennel som har helst flera års erfarenhet av det som gör.
Om man gör de, då har man också möjlighet att kolla upp hur föregående kullar har sett ut i hälsan/kroppen, hur föräldrarna är osv.
Sådant kan man hitta på tex SKK's hunddata!
Jag älskar Iris kennel, den är super seriös och har stenkoll på sina hundar och avel, allt går rätt till och dem hjälper en med råd och tips om både foder och annat man kan behöva hjälp med.
Man ska ha höga krav på sin kennel, för om det är rätt kennel så har även dem höga krav på dig- en seriös kennel vill ha långvarig kontakt och veta hur det går för hunden under dens liv!

Något otroligt viktigt är också att kenneln får ABSOLUT INTE lämna ifrån sig valparna innan åtta veckors ålder, gör dem det så är det inte en seriös kennel, dem åtta veckorna är viktiga för valparna att ha sin tid med sin Mamma.

Jag hälsade på hos Iris kennel flera månader innan hon föddes, mamman var inte ens parad.
Jag gjordet det för att kolla läget, prata med kennel ägarna och få information, jag föll pladask för deras fina Labradorer , beslutet var inte svårt och jag blev uppsatt på en lista .
Jag hade även innan jag åkte dit kollat hunddatan hur deras föregående kullar sett ut.
Om man läst på innan visar det även att man som hundköpare är seriös, det är viktigt att man vet vad man vill med sin hund, det är viktigt att dem inte blir hemma liggande soffpotatisar som inte får se skymten av skogen, eller får vara aktiv på något vis mer än kissrunderna runt kvarteret.

Nu drar jag verkligen ut på detta.
I vilket fall som.
Läs på om rasen du är intresserad av, skulle den passa dig och ditt liv? Alla raser kräver olika former av aktivitet - men ALLA raser kräver både fysiskt och psykiskt aktivering dagligen, är du inte beredd på att ge det, så bör du nog heller inte ha hund.
Kolla upp FLERA olika kennlar och kontakta flera och ställ MÅNGA frågor!

okej, då fortsätter vi..
Vad kostar det då att ha hund?
Det är olika från ras till ras, jag tycker priset för hunden är oviktigt, är du inte villig att betala ett högt pris när du skaffar hund så kanske du inte ska ha hund.
Försäkring är otroligt viktigt, jag är supernöjd med Agria, det har jag till både Iris och katterna.
Kenneln såg till så att bla Iris hade speciell tandförsäkring också, det kan man tänka att det inte är nödvändigt men det visade sig att det kom bra till hands när Iris bröt två tänder och fick sövas och dra ut tänderna, de hade kostat mig 7000 kr utan försäkring!
Det är viktigt med en ordentlig försäkring, olyckor kan hända och det vore tragiskt om du måste välja bort din hund för att du varit dum nog att inte försäkra den.

Foder.
Jag skulle vilja råda alla hundägare att tänka innan dem köper ett foder.
Ett foder från Ica för 50 kr är inte alls i närheten så bra som ett foder från Grizzly för 600 kr.
Man måste tänka vad som blir bäst för ens hund, med Pedigree är proppat med färgämnen och andra ämnen en hund inte ska ha i sig.
Iris gick på Olivers foder först, det är de foder som kennelen rekommenderar , jag hade inget emot fodret och det var billigt för att vara ett bra foder, men Iris reagerade mot kyckling, vilket många fodersorter har i sig,sen var det Pappa som fick köra fram och tillbaka och de kändes inte okej.
Så när det var dags att byta från valp foder till vuxen valde jag att leta upp ett foder som inte innehåller kyckling eller Vete, vete är heller inte en bra ingridiens i ett foder men få hundar reagerar på det.
Så efter en del forskande kom jag ( med hjälp av Carro och Yasmine) fram till att Pro Plan - Lam och Ris verkade bäst.
Lam och Ris är milt för hundars mage- fettsnålt! och fodret är för känsliga magar.
Jag är toppen nöjd och Iris mår fint av det:)
- Fodret kostar 639 kr.

Man kan inte byta foder hur som helst, det är inte bra för någon hunds mage, faktum är att den kan bli riktigt sjuk utav det.
När du bytar foder så ska du vänja hunden långsamt vid de!

Innan man skaffar hund är det också mycket som ska inhandlas, förutom foder så behöver du ett lagom långt koppel, ett bekvämt halsband ( helst sele) , mat och vattenskål, hundbädd, filtar och lite leksaker.
Med valpar är det viktigt att tänka på att dem inte  ska kunna tugga sönder sina leksaker så dem sätter i halsen, därför är det otroligt viktigt att hålla koll.

En annan sak som också kostar är Vaccination och avmaskning.
Den första vaccinationen gör Kenneln vid fyra-sex veckors ålder .. tror jag? Och den andra vaccinationen gör man själv hos Veterinären när valpen är 12 veckor.

Det är också viktigt att spara, ha en budget så att man har pengar sparade om olyckan är framme, försäkringen täcker inte allt och inte hela kostnader, du har alltid en självrisk du måste betala.

Höftröntgen- De flesta ( speciellt stora) hundar bör höftröntgas, det görs när hunden är drygt ett år/15 månader, det kostar men är definitivt värt de. Dels vet du själv som hundägare hur mycket påfrestning din hunds kropp tåler och kenneln kan visa upp resultaten för framtida valpköpare, vilket ger valpköparen en aning om hur hälsan ser ut på kennlens avel!

.
Okej, något annat som är viktigt innan du hämtar hem en valp är att valpsäkra hemmet- det var jag så ivrig med så de gjorde jag någon månad innan jag hämtade hem Iris.
En valp är väldigt nyfiken- med all rätt! Och går gärna och utforskar sitt nya hem, valptänder kliar och då är det gott att tugga på ALLT! Det viktigaste är att föremål som kan skada valpen inte finns tillgängligt - som tex sladdar/elkablar, eluttag, små föremål som går att sätta i halsen, vassa föremål -typ knopparna på en byrå, spetsiga kanter, spik som sticker ut osv.


Annat som man också behöver tänka på är: Har jag tid med en hund?
Det är mer eller mindre lag på att en hund inte får vara hemma mer än 6 timmar /dygn, vilket också innebär att en hund måste rastas minst var 6:e timme, men det kan variera från hund till hund.
En valp ska definitivt inte vara hemma långa stunder själv, jag började träna Iris när hon var tre månader, då fick hon vara själv 10 minuter, sen 20 minuter osv, jag lämnar aldrig Iris själv längre än 5 timmar , helst inte mer än 4 om jag har möjlighet att hålla mig inom den ramen.
En valp behöver komma ut mycket oftare under en rätt lång period, den behöver ut när den har lekt, sovit och ätit, och då menar jag verkligen direkt - inget " jag ska bara.." !
Det finns hunddagis och hundvakter, men man måste verkligen vara 100:a på att personen hunden är hos när man tex jobbar , går att lita på.
Jag anser heller inte att en hund är mogen för hunddagis/pensionat innan den är 6 månader.

När man skaffar hund så ska man vara väl medveten om att det finns sjukt mycket som är giftigt för hunden att få i sig, som choklad, avokado, blomman som är popis på julen: Julstjärnan, och mycketmycket mer, det bästa man kan göra är att tänka: Allt som inte är hundgodis eller hundmat är farligt och därför hunden heller inte ha möjlighet ha möjlighet att komma åt det.
Skulle hunden av någon anledning få i sig något som kan vara giftigt så bör man ringa veterinären och rådfråga, alternativt åka in direkt!
Ta hellre de säkra före de osäkra.

En annan sak man bör ha införskaffat innan man skaffar hund är ett första hjälpen paket.
Alla hundar kan skada sig och med all säkerhet lär dem göra det någon gång under sitt liv.
Detta bör du ha hemma:
Sårrengöring
Bandage som är självhäftande- nålgrejen man har på bandage för att hålla ihop de på oss människor kan vara farligt för hundar.
Bandaget kan du få tag på på apoteket men i princip alla djuraffärer har det!
Blodstop - Ibland kan det vara kruxigt att klippa klor på sin hund och då kan olycka hända, att träffa pulpan ser värre ut än vad de är, det blöder mycket men det är onödigt att linda bandage runt eftersom hunden tycker det är obehagligt, blodstop är smidigt för där kan du doppa den drabbande klon så slutar blodet rinna.- även de finns hos djuraffären.
Ögonrengöring- finns på apoteket!- bra att ha när/om hunden blir irriteran vid ögonen eller får något sår vid ögat, sårrengöring ska aldrig hällas nära ögonen så då kan ögondroppar vara smidigare.
Fästingplockare, om du själv plockar fästingar med fingrarna finns risken att du trycker ut gift i hunden, hunden kan då bli farligt sjuk, därför är det viktigt att använda sig av fästingplockare, det finns i olika former och varianter hos djuraffären.
Pinsett: att plocka ut spinkor, skärvor eller liknande med.


Något annat att tänka på är att en valp får inte lov att gå så mycket i trappor när den är valp, jag bar Iris upp och ner tills hon vägen 15 kg, när kroppen utvecklas så är det lätt att skada höfter/armbågar.

Till sist tänker jag rekommendera en bra bok att ha när man skaffar hund, den innehåller bland annat information om hur man tränar en hund med mjuka metoder och exempel på farliga saker som en hund inte ska äta!
Den heter : Den stora boken om att skaffa och leva med Hund , av Åsa Ahlbom och Anders Hallgren!

Som avslut på detta långa inlägg vill jag bara säga: En hund är ett liv, precis som oss människor, precis som alla andra djur, det behöver ömhet och uppmärksamhet.
Jag älskar min Iris mer än något på denna jord, hon gör mig lycklig och vi är väldigt tajta , hon är det vackraste som finns!

Jag och Iris önskar er en trevlig kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar