lördag 4 augusti 2012

Mammas flicka


( bilden är ej ny, är från förra sommaren)
Hejsan!

Idag har Iris blivit rejält rastad på alla håll och kanter.
Den senaste månaden har jag tränat Iris att springa bredvid min cykel, det går toppen men jag måste dock poängtera något!
Såhär är det, en hund är inte byggd att springa på de viset som krävs när man cyklar, det är inte så att dem "inte" klarar av det , men om man nu ska cykla med sin hund så är det väldigt noga att man vet hur kroppen ser ut, alltså höfter/armbågar.
Jag skulle ALDRIG cykla med Iris om hon hade haft annat än U.A på både höfter och armbågar.
En schäfer är ett typexempel på en ras som inte ska springa alls bredvid cykeln, deras höfter är dåliga , sen finns det mer /mindre dåliga höfter så klart men deras rygg är inte rät, utan sne' och tåler inte de påfrestningarna .

Jag cyklar med Iris för jag vet att hennes höfter och armbågar är bra och tåler det, sen skulle jag aldrig cykla med henne speciellt långt, Carro lärde mig igår att det bästa är att cykla på typ grus , tyvärr har vi inte gott om det här i denna staden.
Jag börjar som så att vi går en bit så hon får kissa och nosa lite, sen cyklar vi en bit, går en bit.. osv.
Eftersom det var otroligt varmt denna dag så var jag rädd att hon skulle få värmeslag , därför hade jag med en tvåliters - dunk med iskallt vatten som jag lät henne dricka och delvis hällde över henne.

Cykla gör vi inte speciellt ofta och jag skulle aldrig utsätta henne för något som jag märker är dåligt för henne!

I veckan som kommer ska jag få hem mina inlines och då är det de som gäller, då kommer hon också kunna springa normalt , ser ni någon dåre som kommer i full fart några meter bakom en rusande svart hund så vet ni vem det är:p

I morgon ska jag ta och fotografera min prinsessa så ni får se hur fin hon är ( även om jag lägger upp bilder hela tiden), hon sover tungt bredvid mig just nu , såhär brukar våra kvällar se ut.
Jag sitter vid datorn/tv'n och hon ligger i andra änden av soffan och sover, eller så ligger hon intill mig men där blir hon oftast för varm, sen innan jag lägger mig vid midnatt så går jag ut och kvälls kissar henne!

Om drygt två månader fyller mitt charmtroll två år, hur i hela friden kunde denna tiden gå så snabbt?
En sak är klar, dessa två åren har verkligen varit dem lyckligaste i mitt liv och jag hoppas på många många fler år!
Iris är verkligen det finaste som finns, med hela mitt hjärta älskar jag henne <3


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar